Limburgs Mooiste 2016

Zaterdag 21 mei vroeg afgereisd samen met Jolanda naar Heerlen voor Limburgs Mooiste. Dit als alternatief op het Veluwe-weekend, want dat durfden we niet aan en hebben we gekozen voor een leuke andere toertocht. Rond 09.00 gestart en het plan was 180 km, de rode lus. De rode Lus voert door Zuid-Limburg, België (de Voerstreek) en Duitsland.

We hadden echter de pech al in het begin een rode pijl te missen. We waren niet de enige gelukkig die deze fout hadden gemaakt, maar daardoor hadden we dus wel gelijk 20 km extra omgefietst. Jolanda toen toch maar de Mio aangezet met het risico dat de batterij eerder leeg zou zijn. Bij de eerste beste heuvel lag ook al gelijk mijn ketting eraf en zat behoorlijk vast, dus het was wel een moeizame start. Bij het 1e servicepunt na het Drielandenpunt toch maar even mijn ketting laten nakijken en bij laten stellen. Maar in rood zitten 27 hellingen dus genoeg herkansingen.

Jolanda reed heel soepel elke heuvel op en kon het vaak niet laten om aan te zetten als ze werd ingehaald of aan te sluiten bij een kopgroep. Klimmen is niet mijn sterkste kant, maar ik kom er wel in mijn eigen tempo. Bijkomend voordeel van een trage klimmer, je staat vaak alleen op de foto’s die ze onderweg nemen. Echter afdalen vind ik leuk dus dan kwam ik weer goed bij en reden we samen in een lekker tempo door het mooie Limburgse landschap. Geweldige route door pittoreske dorpjes en rustige wegen, heel afwisselend en totaal geen lange rechte stukken. Prachtige natuur met zoveel mooie kleurschakeringen groen waar de zon dan zo mooi op schijnt. Je kunt zover kijken dat er altijd wel iets moois te ontdekken valt. Je vergeet ondertussen dat je moet klimmen en dat je toch best af en toe moet werken om boven te komen. Helaas op 110 km heb ik ook nog de pech dat mijn achterband lek gaat. Met z’n tweeën gefikst, maar best zwaar met een handpompje een band goed oppompen, dan klim ik toch liever. Na de lekke band bij het eerste de beste terras gestopt om band goed op te pompen, maar ook om zelf even bij te tanken.

Ondertussen twijfelden we nog de 180 lus af fietsen of kiezen we, gelet de tijd, toch maar voor een kortere variant. Jolanda had al haar dag afstand record verbroken en toen kort na de break ook nog voor de 3e keer mijn ketting er af liep, besloten we na Meerssen maar bij de splitsing voor 150 km te gaan. We finishten weer in Heerlen en met de 20 km extra hadden we zo toch nog 170 km gefietst. Als beloning kregen we direct een Gulpener aangeboden en konden we proosten op deze superdag. Een echte aanrader vinden wij dus volgend jaar wellicht het club weekend in Limburg?