Tenerife Marc en Vincent

Hoogtemeters maken in Tenerife (El Medano)

Eind februari al je eerste klim kilometers maken bij een temperatuur van 21 graden en zon.
Dat klonk goed in mijn oren, toen Vincent aan me vroeg of ik wou mee gaan, 6 dagen er even lekker tussen uit.

Er stond lekker veel wind (lees kracht 6-7) en het lijf was best stijf na de verplaatsing vanuit Nederland.
Was er verder niks te klagen dan jawel, de fiets was te zwaar en het verzet ook.
Uiteraard stonden ze niet helemaal op de opgegeven maten ingesteld en ratelde ergens wel een versnelling, dit zouden we daags erop wel regelen bij de verhuurder.

Het appartement was lekker dicht bij het zwembad en we hadden ieders een eigen badkamer, lekker luxe hoor.
We kregen bij aankomst nog een lekker fles witte wijn, denken we tenminste, want deze is dicht gebleven.
Ontbijt en lunch deden we daar, voor het avondeten gingen we lekker uit eten.

Na de fiets gewogen te hebben, viel dit reuze mee en het verzet van 34×32 moet je overal fluitend mee boven komen. Hmmm, daar gingen onze excuses de prullenbak in, het lag toch echt aan ons.

De 2e dag ging het al stuk beter. Bizar dat je met een kleine 60km in deze omgeving tussen de 1600-2000 hoogtemeters kan pakken.

Voor dag 3 had Vincent de klim naar Masca gepland, waarbij de laatste 3km van de klim een slordige 425 hoogtemeters overwonnen mochten worden, lees ook : gemiddeld 14,3% stijging percentage.
Mijn gedachten dwaalden af naar de dolomieten een paar jaar geleden, daar stond ik ook geparkeerd met die percentage’s. Ach een half uur over 3km kruipend de helling op pfff

En ja toen was het tijd voor een rustdag, waarbij we lekker El Teide op gingen met de auto.
Bijna 50km lang klimmen en slingeren, wow wat een uitzicht aangekomen in de krater.
Het wandel werk weten te beperken, om de klimmers benen niet om zeep te helpen.

De volgende dag gingen we deze berg beklimmen met de fiets, wat een prachtig weer was het.
Het was een stuk warmer, dus wat extra water ingeslagen onderweg.
Ik gaf bij Vincent aan dat hij zijn eigen tempo maar moest gaan, het voelde niet echt super na 3 dagen fietsen.

Mensen die me kennen, weten al wat er ging gebeuren.
200 meter verder ging de choke open en ging ik toch wat proberen, we hadden afgesproken in Vilaflor bij een cafe, om wat te drinken voor we verder gingen klimmen. Het voelde lekker, en kon met mijn lichte verzet onder het omslagpunt blijven. Vincent kwam niet veel later aan, na de pauze nog wat door geklommen en toen de afdaling van 34km ingezet, lekker.

We hadden er slechts 244km op zitten, maar wel 6200 Hm geklommen.
Conclusie was, dat we heerlijk hebben gefietst, zeker gezien de weinige kilometers in voorbereiding.
Ik had namelijk net voor dat we vertrokken, op dinsdag mijn 1e avondrit gereden met Joost, Herald en Erik Bogers, daar had ik in het wiel in het begin al een hartslag van 86% hmmm.

De laatste dag nog lekker getoerd, wat gewandeld en op richting vliegveld.
Ik vond het eiland is echt een aanrader, er is van alles te doen.
Het is ook een waar wind -en kite surfers paradijs waar we zaten.